PROTOCOL
DE COLABORARE
semnat între
UNIUNEA ADMINISTRATORILOR AUTORIZAŢI DIN MOLDOVA
(UAAM)
și
UNIUNEA NAŢIONALĂ A PRACTICIENILOR ÎN INSOLVENŢĂ DIN ROMÂNIA
(UNPIR)
mun. Chişinău
Protocol de Colaborare
Capitolul I. PĂRŢILE.
Uniunea Administratorilor Autorizați din Moldova (UAAM), cu sediul în R. Moldova, mun. Chişinău, sectorul Rîșcani, bd. Moscovei nr. 3/6 et. 2, reprezentată prin preşedintele dl. Ion POPA, care activează în baza statutului
şi
Uniunea Naţională a Practicienilor în Insolvenţă din România (UNPIR), cu sediul România, mun. Bucureşti, str. Vulturilor nr. 23, et. 4, sector 3, reprezentată prin preşedintele dl. Arin Octav STANESCU,
Recunoscând importanţa unui dialog constructiv, în spiritul respectului reciproc și conform cu principiile și standardele europene, părțile semnatare
conducându-se de dorinţa de a promova şi întări relaţiile de prietenie şi colaborare,
conştiente de importanţa cooperării în scopul aplicării eficiente a procedurii de insolvență transfrontalieră,
exprimându-şi decizia de a uni eforturile în desfăşurarea unor acţiuni comune în vederea perfecţionării cadrului normativ în domeniul insolvenței și dizolvării (lichidării) voluntare sau judiciare,
respectând angajamentele statelor Părţilor ce reiese din acordurile bilaterale şi multilaterale încheiate de ele, drepturile şi garanţiile stipulate de legislaţiile în vigoare ale Părţilor,
convin prin prezentul PROTOCOL DE COLABORARE să colaboreze pe bază de parteneriat activ pentru promovarea şi realizarea obiectivelor comune în ramura insolvenței, procedurilor de lichidare voluntara sau judiciară, precum şi procedurilor de prevenire a insolvenței, inclusiv masurile de supraveghere financiara sau de administrare speciala (fiduciară) numite în continuare Domeniu de activitate, aspirând la o strânsă colaborare transfrontalieră.
Capitolul II. OBIECTIVELE DE BAZĂ ALE COLABORĂRII
Ambele părţi sunt de acord să-şi exercite cele mai mari eforturi pentru a promova şi dezvolta relaţiile reciproce prin:
1. Promovarea reciprocă a imaginii instituţiilor semnatare şi ridicarea nivelului de transparenţă, de profesionalism şi de responsabilitate a participanţilor în domeniul insolvenței în general şi crearea condiţiilor necesare pentru optimizarea acestor activităţi.
2. Schimbul de informaţii şi acordarea reciprocă de asistenţă juridică în executarea unor activităţi procesuale, în special reprezentarea în instanţele de judecată şi arbitrale; întocmirea şi transmiterea de cereri, acţiuni, demersuri; ridicarea, urmărirea şi sechestrarea bunurilor debitorului; transmiterea şi eliberarea probelor materiale; luare de explicaţii de la debitor, martori, experţi şi de la alte persoane; efectuarea expertizelor; executarea însărcinărilor de înmânare a actelor; precum şi întocmirea şi expedierea de acte şi documente.
3. Asistență reciprocă efectivă prin prestarea diverselor servicii aferente domeniului de activitate, inclusiv determinarea criteriilor pentru exercitarea profesiei în domeniul de activitate de către membrii unei Părți pe teritoriul celeilalte Părți.
4. Realizarea de măsuri active pentru stimularea extinderii şi perfecţionării cadrului normativ la nivel naţional şi interstatal ce reglementează relaţiile din domeniul de activitate;
5. Analize periodice, asupra derulării parteneriatului încheiat întru optimizarea cadrului instituţional şi cu determinarea eforturilor comune pentru eliminarea şi suprimarea efectelor negative şi a neajunsurilor care apar în cadrul procesului insolvabilităţii.
6. Cooperarea în domeniul cultural, sportiv şi social, precum şi în alte domenii de interes reciproc.
7. Însușirea practicii de realizare a activității de administrator autorizat (judiciar) în teritoriul ţărilor - participante la protocol.
8. Desfăşurarea activităţilor comune în domeniu, schimbul reciproc de informații.
Capitolul III. DIRECŢII PRINCIPALE ALE COLABORĂRII.
Direcţii principale de colaborare în vederea punerii în practică a obiectivelor de bază convenite sunt:
a) elaborarea măsurilor şi mecanismelor pentru cooperarea constructivă între părţile semnatare, organizarea de întruniri, şedinţe deschise, adunări, conferinţe pentru examinarea problemelor şi chestiunilor în cadrul domeniului de activitate;
b) schimb de informaţii şi acordarea de asistenţă referitoare la domeniile prevăzute la capitolul II, prin îndeplinirea solicitărilor oficiale, care vizează aplicarea prezentului Protocol de colaborare;
c) determinarea modului și condițiilor de autorizare a membrilor unei Părți să exercite profesia în domeniul de activitate pe teritoriul celeilalte Părți;
d) desfăşurarea activităţii editoriale şi realizarea în comun de materiale metodice, promoţionale şi informative, pentru administratorii insolvabilităţii, inclusiv pentru administratorii fiduciari, lichidatori, creditori şi debitori și pentru alți participanți în domeniul de activitate;
e) elaborarea în parteneriat, şi înaintarea spre examinare autorităţilor publice după competenţă, propuneri privitoare la modificarea sau extinderea cadrului normativ în domeniul insolvenței la nivel naţional sau interstatal;
f) analizarea şi generalizarea practicii aplicării mecanismelor şi instrumentelor legale în cadrul procesului de insolvență, precum şi practica judiciară în domeniul respectiv,
g) apărarea independenţei profesionale a practicienilor în insolvenţă în raporturile cu autorităţile publice, organismele specializate, precum şi cu alte persoane fizice şi juridice la nivel naţional sau interstatal;
h) colaborarea în vederea organizării comune a schimbului de experienţă pentru practicienii în domeniul insolvabilităţii ai ambelor părţi în sprijinirea formării şi perfecţionării profesionale a acestora, inclusiv prin realizarea de consultări, întruniri, seminare, cursuri de instruire cît și acceptarea în baza unui comun acord al practicării profesiei de administrator autorizat (judiciar)/lichidator pe teritoriul statelor părților semnatare.
i) realizarea, în limitele legislaţiilor statelor instituţiilor semnatare, a altor acţiuni pentru transpunerea în practică a prezentului Protocol.
Capitolul IV. METODOLOGIA DE LUCRU.
Părţile prezentului acord convin asupra următoarelor modalităţi de lucru:
1) Obiectivele enunţate în prezentul Protocol de colaborare vor sta la baza unor proiecte şi contracte de colaborare multilaterală, avînd caracter de anexe ale prezentului Protocol. Acestea vor fi încheiate între reprezentanţii instituţiilor semnatare, având drept scop dimensionarea şi angajarea nivelului resurselor, în funcţie de nevoile identificate, legislaţia specifică în domeniu şi programele de finanţare existente.
2) Părţile semnatare ale contractelor de colaborare vor analiza stadiul îndeplinirii prevederilor convenite şi vor identifica noi probleme apărute în plan pe baza informaţiilor primite din teritoriu şi în legătură cu politicile în domeniu, definite la nivel de ţară.
3) Pentru buna derulare a Protocolului şi a Contractelor de colaborare, părţile semnatare vor constitui grupe mixte de lucru şi vor desemna persoanele responsabile, care vor asigura şi schimbul reciproc de informaţii şi date specifice, inclusiv vor determinarea condițiile și modalitatea de autorizare a membrilor unei Părți de a exercita profesia în domeniul de activitate pe teritoriul celeilalte Părți.
Capitolul V. Dispoziţii finale.
Prezentul protocol de colaborare are caracterul unui document cadru şi acoperă întreaga activitate de realizare a obiectivelor comune.
Protocolul de colaborare poate fi completat prin aranjamente tehnice şi/ sau contractuale, după caz.
Protocolul poate fi reînnoit, revizuit sau completat, cu acordul scris al părţilor semnatare, ori de câte ori aceştia convin asupra amendamentelor propuse.
Partea care are iniţiativa amendării prezentului Protocol va transmite celeilalte părţi, în scris, spre analiză, propunerile sale.
Protocolul are valabilitatea de cinci ani, de la data semnării sale, cu prelungirea automată, prin tacită reconducţie, pentru noi perioade de câte cinci ani, dacă nici una din părţi nu notifică în scris, celeilalte părţi, cererea expresă de încetare a valabilităţii sale, cu minimum trei luni înaintea expirării perioadei de valabilitate.
Cele două părţi vor organiza în mod corespunzător aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului Protocol şi, anual, vor analiza modul de îndeplinire al prevederilor şi activităţilor întreprinse, cuprinse în Programul de acţiuni comune UAAM - UNPIR, care vor face parte integrantă din prezentul Protocol.
Coordonarea prezentului protocol de colaborare va fi asigurată:
Din partea UAAM :
Din partea UAAM :
Secretarul general al UAAM,
Violeta Solomon
Tel: +373 69959188
Tel./Fax: +373 22 403890
Din partea UNPIR :
secretariatul
Încheiat la 07 noiembrie 2015 (Chișinău, Moldova), în două exemplare, ambele cu valoare de original, câte un exemplar pentru fiecare parte.
Din partea UAAM _____________________ Ion POPA
Din partea UNPIR (prin mandat) _____________________ Dan NIŢESCU